woensdag 28 oktober 2009

Harde klappen tijdens de repetitie

Door Jella Pichotte


De terrastafels vliegen door de kleine oefenruimte in de Cliffordstudio. De net opgehaalde decorstukken voor de voorstelling 'Normaal gesproken wel' moeten het na een zorgvuldige schoonmaakbeurt van regisseuse Ilgin Abeln meteen ontgelden. In diepe concentratie onderzoeken drie acteurs wat zij met een tafel kunnen. De acteurs gaan niet zachtzinnig om met de tafels, maar ook niet met zichzelf.

De voorstelling 'Normaal gesproken wel' is een samenwerking tussen regisseuse Ilgin Abeln en acteur Thijs Gilbert. “Wij hebben bij ons concept ingediend bij 'Hollandse Nieuwe' en nu staan we hier,” zegt Abeln. Het thema 'Verleiding' van HN11 komt terug in de voorstelling. De theatermakers onderzoeken het mechanismen van verleiding en de ruis die daarbij optreedt. Abeln: “Het stuk gaat over vijf mensen in een café aan de bar. Vijf mensen, vijf culturen. Het gebak is op, de tap is leeg. Buiten staat het verkeer muurvast.”


Veel repetitiedagen
Het is woensdagmiddag en de acteurs hebben nog drie dagen om een groot deel van hun voorstelling af te krijgen. “Zaterdagmiddag 16 uur moeten wij aan onze begeleider Jan Taks een deel laten zien”, vertelt de regisseuse tijdens de repetitie. “Wij hebben alle repetitiedagen die beschikbaar waren gereserveerd. Vandaag oefenen alleen Thijs Gilbert, Thijs Bloothoofd en Leena Keizer. De andere twee spelers, Daniel Hayward en Julia Mitomi, komen morgen en vrijdag weer. Maar echt compleet zijn we pas weer vrijdag en zaterdag. Vanwege alle individuele afspraken is het niet anders mogelijk”.

Harde klappen
In stilte staan de acteurs elk achter een kleine vierkante terrastafel met een zware poot. De beide Thijsen beginnen hun onderzoek door op hun buik over hun tafel te hangen. Keizer kiest ervoor om meteen rond de tafel te trippelen. Abeln houdt aan de zijkant alles goed in de gaten en noteert in een schrift welke bewegingen bruikbaar zijn voor de voorstelling. Bloothoofd onderbreekt de stilte door de zware tafel die hij boven zijn hoofd te tillen en met een harde klap te laten vallen. Liggend op zijn rug lift hij de tafel een paar keer op zijn voeten op en neer. Opnieuw komt de tafel met een harde klap neer.

Naast hem kronkelt danseres Keizer onder en over de tafel. Met een geconcentreerde blik probeert ze verschillende houdingen uit. Wanneer ze staand op de tafel iets probeert te doen, valt de tafel met een harde klap om en ligt Keizer op de grond. Als Abeln geschrokken opstaat en de inhoud van haar tas over de vloer uitstrooit, wuift de danseres quasi nonchalant alle bezorgde blikken weg. Om niet veel later de tafel op haar buik te krijgen.

Alleen Gilbert houdt het rustig. Hij staat op de omgekeerde tafel, kruipt er onder door en leunt er tegen aan. Met een ontspannen blik bekijkt hij zittend op zijn tafel de inspanningen en de rood aangelopen gezichten van zijn collega´s en de bomen buiten. Zijn handen weggestopt in zijn broekzakken.

Reus onder te kleine tafel
Met de resultaten uit hun onderzoek-uurtje, zetten de acteurs een solo in elkaar en laten deze zien. De solo’s zijn totaal verschillend, maar hebben volgens Abeln elk een ontzettend sterk beeld in zich. `Ik zie een heleboel letterlijke bewegingen uit de onderzoeken terug bij Keizer en Bloothoofd,` roept de regisseuse. Gilbert begint zijn solo als een reus onder de te kleine tafel. Helemaal opgevouwen zit hij om de tafelpoot verstrengeld om heel rustig en beheerst er onder vandaan te komen. Tijdens zijn solo tilt hij de tafel ver boven zijn hoofd alsof hij een overwinning heeft behaald. Maar met een tederheid in zijn ogen legt hij de tafel neer op haar kant, haar nek ondersteunend.

‘I’m sticking with you’
Abeln is blij met de solo’s en de onderzoeken. “Ik heb veel bruikbare dingen gezien en opgeschreven,” zegt de regisseuse blij. Na alle lichamelijke inspanningen met de tafels, vinden de acteurs dat het tijd is voor een muzikale intermezzo. De songteksten van ‘I’m sticking with you’ en de Ipod komen tevoorschijn. Het geluid van tafels die met een harde klep vallen, is vervangen door de klappen op de maat die Gilbert aangeeft.



Wo 4 november, 20:30 uur, Machinegebouw 1
Do 5 november, 18.30 uur, Machinegebouw 1

Geen opmerkingen:

Een reactie posten