woensdag 4 november 2009

'Ik koos altijd voor de makkelijkste weg'


Maikel van Hetten is geen onbekende op het Hollandse Nieuwe Festival. Vanaf de tweede editie was hij één van de vaste acteurs in de soap die elke avond het festival afsloot. Met 'Altijd Jong' staat Van Hetten tijdens HN11 voor het eerst als schrijver op het festival.

(Jella Pichotte)

Hollandse Nieuwe is voor jonge makers. Maar u bent niet jong en werkt al jaren als acteur in verschillende theaterstukken en nationale en internationale tv series. U bent dus geen jonge of nieuwe maker.
'God heeft mij gezegend met verschillende talenten. Ik dans, acteer, zing en schrijf gedichten. De afgelopen jaren heb ik mij vooral met acteren bezig gehouden. Ik heb inderdaad al vaker op Hollandse Nieuwe gestaan als acteur, Ik was één van de vaste acteurs van de soap die iedere avond het festival afsloot. Op HN11 sta ik voor het eerst als schrijver met 'Altijd Jong'. Ik ben dus wel een jonge maker.'

Waarom de overstap naar het schrijven?
'In Suriname heb ik heel lang een stuk opgevoerd dat ik zelf had geschreven. Nadat ik naar Nederland kwam, heb ik niet veel gemaakt. Ik koos altijd voor de makkelijkste weg. Dat was voor mij acteren. Maken is veel zwaarder. Het is wel veel leuker. Je hebt veel vrijheden. Maar je hebt bijvoorbeeld ook verantwoordelijkheid voor het stuk, het eindproduct, de keuze voor acteurs, de tijd en geld. Met acteren doe je wat van je verwacht wordt. Je komt op tijd, kent het script en zorgt voor een goed resultaat. En je doet wat jij van jezelf verwacht. Nu vond ik het weer leuk om een stuk te schrijven en dat is ´Altijd Jong´ geworden.'

Waar komt de inspiratie vandaan voor 'Altijd Jong'?
´Net als voor alles wat ik doe, krijg ik mijn inspiratie op straat. Vaak heeft het niet eens een specifieke aanleiding, maar komt het ineens op. In mijn hoofd werk ik mijn ideeen uit en vaak blijven ze daar zitten zonder dat ik er iets verder mee doe. Het script voor 'Altijd Jong' heb ik ook eerst in mijn hoofd uitgewerkt en later thuis op papier gezet.'

Waar gaat 'Altijd Jong' over?
'In 'Altijd Jong' zijn de hoofdrolspelers drie oude mannen in een verlaten katholiek bejaardentehuis met een achtergebleven non. De non deelt de lakens uit, maar erg veel heeft zij niet meer in te brengen. Dan is er nog een kleindochter met een groot geheim. Zij helpt de non een handje. De mannen zijn jeugdvrienden en brengen hun dagen door met het ophalen van herinneringen. Onbewust van de nabije toekomst speelt het verleden hen nog voortdurend parten. Totdat de bom barst.'

U bent al sinds de tweede editie op het Hollandse Nieuwe festival te vinden. Is het festival veranderd in al die jaren?
'Het festival is natuurlijk veranderd. Ze zijn van de theaters in de Nes naar het Westergasterrein verhuisd. Dingen blijven veranderen op en rond het festival. Ieder jaar zijn er weer veranderingen, maar dat zie ik niet meer. Het is net als het Centraal Station. Als straks het station helemaal verbouwd is, ben je na een half jaar vergeten hoe het er vroeger uitzag.'

Hoe lang blijft u nog doorgaan met het spelen op Hollandse Nieuwe festival?
'Zolang ik het nog leuk vind, blijf ik het doen. Of totdat ik mijn grootste droom kan verwezenlijken. Ik wil jonge talentvolle kunstenaars in het vakgebied stimuleren door te gaan. Ook zij die de boot hebben gemist, wil ik ophalen. Dit verwezenlijken kan overal op de wereld zijn. Zolang ik adem, heb ik de kans om mijn droom te verwezenlijken.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten